Det store intet…
Å be er ikke å sende ord, tanker eller ønsker opp i det store intet…
Bønnen er basert på troen på en levende Gud og at han finnes og at bønnesvar bare skjer i Jesu navn.
Likevel, tro eller ikke, fler enn vi aner har nok bedt, har ropt til Gud og lovet Ham det ene og det andre når krisen er uunngåelig.
Hjelp meg Gud så skal jeg…
En venn av meg fortalte om om en slik krise. Han var ute med motorbåten sin, ei tresnekke, og vinden var ganske frisk. Plutselig stopper motoren og båten drev mot en fjellside.
Motoren lot seg ikke starte og krisen var et faktum.
Denne vennen var langt fra en kristen den gangen, men da våknet bønnen i ham,og han ropte;
«kjære Gud, hvis du redder meg så lover jeg deg å bli en kristen!»
Så sveivet han svinghjulet igjen og vips, putt, putt - motoren starter og gikk som ei klokke.
Men det gikk mange år etter dette før jeg tok imot Jesus fortalte han.
«Kall på meg på nødens dag og jeg vil utfri deg og du skal prise meg» sier Guds ord.
Men bønn er i hovedsak ikke ment å være kriserelatert, den er relasjonsrelatert.
Vi ber ikke bare når det oppstår behov, vi ber fordi vi vil ha samfunn med Jesus.
Bønnen er noe iboende i enhver kristen, er det da feil å kalle bønn og tilbedelse himmelsk «dating»!
Det finnes ikke noe bønneformular som er feil eller riktig. Jesus sier til og med at vi ikke behøver å bruke mange ord når vi ber.
Bønn er å prate med Far i himmelen i Jesu navn.
Med eller uten ord.
Et dypt hjertesukk går ikke forbi Guds øre.
Vi leser i 1. Samuels bok om Hanna som bad stille, hun bare beveget leppene.
Likevel fikk hun bønnesvar, året etter hadde hun en sønn, Samuel, i sine armer.
«og i sin hjertesorg ba hun til Herren og gråt sårt.»
1 Samuel 1:10.
Gud ser ikke til, munnen eller velformulerte ord, men til ditt hjerte.
Be uavlatelig skriver Paulus. Umulig sier mange. Men jeg vil omskrive Paulus anbefaling en smule og sier i stedet; be så ofte du kan.
Paulus kunne jo ikke be når han pratet med kundene sine som kjøpte teltene han sydde?
Men vi kan be i dusjen, i bilen, eller gjøre spaserturen dine til vår bønnevandring, eller be når vi venter på bussen eller andre ting vi bedriver med alene. Kanskje du gjør det allerede og at du egentlig er et bønnemenneske.
Gud handler gjennom de kristnes bønner. Som John Wesley, Metodistkirkens grunnlegger skal ha sagt; «Det synes for meg som om Gud ikke gjør noen ting på jorden før noen har bedt ham om det!»
Kanskje det er din bønn som er dråpen som får Guds herlighetsbeger til å flyte over?
“Men uten tro er det umulig å være til behag for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham.”
Hebreerne 11:6.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar