torsdag, juni 25, 2026

Fra min bønnebok

Fra min bønnebok. 


Det som ikke nevnes i mange narrativer er kanskje det mest fremtredende. Når jeg er ute på en lengre feriereise så forteller jeg om alt jeg har sett og opplevd. Men jeg nevner aldri alle bensinstasjonene jeg har vært innom, men det er jo innlysende at mye av mitt feriebudsjett nettopp gikk med til bensin. 

Men tanking er lite å skrive om. 


Har lest en del om kirkens første tid. Der fremkommet mye om tro, vandringen med Gud og kristen livsstil, men svært lite om tegn, under og mirakler. Jeg funderte på dette og kom fram til følgende konklusjon, dette med helbredelser og mirakler var så «normalt» og vanlig at det var unødvendig å nevne dette. 

Helbredelse er jo barnas brød…


I Apostlenes gjerninger kapittel 12 leser vi at flokken som var i Marias hus ba inderlig, vedholdende og utrøttelig. 

Peter var nemlig fengslet og skulle henrettes. 

Peter skulle jo være i fengselet til etter påskefeiringen. Hvor lenge Peter var i fengselet vet vi ikke, men det kan ha vært fra én til flere dager. 

Peter ble arrestert under de usyrede brøds dager så det kan minst ha vært tre dager, bare spekulasjon fra min side her. 

Men skal man be så lenge behøver man assistanse fra Den Hellige Ånd, de ba i Ånden. 

Vi kan jo ikke selv uttenkte eller formulere våre bønner når det står om liv og død (Rom. 8:26).


Når vi utover i kapittel 12 leser om Peters trinn for trinn befrielse, om engelen som kom og vekket Peter, lenkene som falt av ham, fengselsdøren og porten som åpnet seg av seg så tror jeg dette var et konkret svar på konkret bønn i Ånden som de bedende ikke selv forsto. 

Og når Peter i vers 17 ber om stillhet så er det, slik jeg ser det, fordi de var i en så sterk bønnemodus der at de rett og slett måtte stoppes. 


Det et dette som er sterk bønn i Ånden, det er slike bønner som utretter noe. 

Kosetiden er over

Når kosetiden er over…


Så falt Ånden på pinsefestens dag. Hele Jerusalem kom i opprør og 3000 ble frelst. Så steg tallet til 5000 og en stor menge av prestene kom til troen.

Og enda fler ble frelst…

Menigheten fryder seg i Gud, samlet seg offentlig og i hjemmene, brøt brødet med hjertets enfold og hadde alt felles. 


Det er slike vekkelser vi drømmer om, med bønnemøter så jorden skjelver. 

Herren virket med og stadfestet ordet med de medfølgende tegn. 

Det var en konstant lykkerus. 


Riktig nok ble det litt problemer, apostlene ble fengslet et par ganger, men pytt, hva gjør det - englene kom til og åpnet fengselsdørene.  


Prestene, fariseerne, de skriftlærde og sadukeerne var tilsynelatende paralyserte.


Men djevelen hater Jesus og de kristne. Nå engasjerte han kong Herodes. Presteskapets sterkeste våpen var pisken, Herodes hadde sverdet. Og denne kongen registrert snart at det ikke var alle som elsket denne vekkelsen, selv var han mislikt av disse. Nå så han sitt snitt til å bli venn med presteskapet og deres lakeier.

Han henrettet Jakob, Johannes bror med sverdet, suksess!


Herodes registrerte  fort at dette gledet presteskapet og resten av folket.

Da hvisket satan i øret til Herodes, ta Peter også, da er det bare ti igjen og når du har tatt resten av disse blir alt som før. 


Så Peter ble arrestert og fengslet. Var menighetens nederlag et faktum?


Det kunne ha vært det, men menigheten som inntil nå hadde solt seg i vekkelsens lykkerus oppdaget en ny form for bønn - bønnekrigen. 


Nå begynte de å be inderlig, lenge og utholdende om Peters frigivelse - slik hadde de ikke bedt før. 


Nå kom de også på tanken om at Jesus hadde forutsagt mer enn vekkelser og velsignelser. 

Det følger nemlig alltid forfølgelser med sterke vekkelser. 


Djevelen har minst to effektive våpen, sverdet og søvnen. Det første våpenet her har vist seg å være lite affektivt, det bare trigger menigheten til kamp, og da taper satan alltid. 


Bibelen sier; stå ham i mot faste i troen og han skal fly fra dere. 


Det andre våpenet, søvnen er mer effektivt. Den som sover har lagt fra seg sverdet. Den som sover registrerer ikke omgivelsene. 


Hva forgår for eksempel i vårt land i juni måned? Hvilke makter regjerer landet?


Vi må huske på at vår kamp ikke er mot kjøtt og blod, mot forvillede mennesker. Vi skal vinne disse menneskene. Men vår kamp et er ondskapens åndehær i himmelrommet, mot den ånd som er virksom i vantroens barn. 


Derfor vil jeg igjen slå et slag for bønnen, den sterke bønnen, bønnen i Ånden, bønnen i tunger. Slik som Jesus sa; de skal med tunger!


Nå er kosetiden over.


Glem ikke at vi har en lov som er laget for å felle den første pastoren som frimodig forkynner befrielse og omvendelse, nemlig k-loven, forfattet og satt i kraft av tidligere stortingsrepresentant T-stuen. 


Fiendens sverd er tatt ut av sliten. 


Men Gud elsker alle mennesker uansett livsførsel og legning er vår oppgave er å elske dem til Jesus. 

Og når de har møtt Jesus ordner han resten… vi driver ikke terapi. 


Til slutt, du som ber - be om at bønnens Ånd igjen kommer tilbake til vårt land. 

Da blir det krig, men da er seieren også et faktum!


“For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft! Be til enhver tid i Ånden med all bønn og påkallelse. Vær årvåkne i dette, med all utholdenhet i bønn for alle de hellige.”

‭‭Efeserne‬ ‭6‬:‭10‬, ‭18‬. 


Gud signe vårt dyre fedreland…



Tungetale

Har du tenkt på hvor viktig din tungetale er?


“Men dere, kjære: Oppbygg dere på deres høyhellige tro, be i Den Hellige Ånd, og hold dere slik i Guds kjærlighet, mens dere venter på vår Herre Jesu Kristi miskunn til evig liv. Men han som er mektig til å verne om dere så dere ikke snubler, og til å stille dere ulastelige fram for sin herlighet i fryd,”

‭‭Judas‬ ‭1‬:‭20‬-‭21‬, ‭24‬. 


Jeg har den siste tiden skrevet mye om bønnen i Den Hellige Ånds kraft. Et «must» for at Guds  menighet skal seire…

Men vi må også huske på at det profetiske også er bønn i Ånden…

«For, de hellige Guds menn talte (sitt eget språk) drevet av Den Hellige Ånd.» 

2. Pet. 1:21. 


Når jeg ble frelst satte Gud meg over til sin elskede sønns rike. Det samme med deg. 

Men det er mitt og ditt ansvar å forbli der. 

Å be i Den Hellige Ånd er et sterkt hjelpemiddel til dette. 


«Den som taler i tunger oppbygger seg selv.» 1. Kor. 14:4. 


For øvrig bli sterke i Herren og hans veldige kraft skriver Paulus i Efeserbrevet 6:10.  Hvorfor skriver han nettopp det?

Jo, fordi det er en kamp om ditt liv og derfor må du selv ta ansvar. 


Den tryggeste plassen er å leve i Guds kjærlighet. Vi forblir der når vi passer på å be i Ånden…

Gud er mektig til å verne oss når vi forblir i Ham!


Les og grunn på 1. Korinter kapittel 14, så forstår du… 

Det store intet

Det store intet…


Å be er ikke å sende ord, tanker eller ønsker opp i det store intet…

Bønnen er basert på troen på en levende Gud og at han finnes og at bønnesvar bare skjer i Jesu navn. 


Likevel, tro eller ikke, fler enn vi aner har nok bedt, har ropt til Gud og lovet Ham det ene og det andre når krisen er uunngåelig. 

Hjelp meg Gud så skal jeg…


En venn av meg fortalte om om en slik krise. Han var ute med motorbåten sin, ei tresnekke,  og vinden var ganske frisk. Plutselig stopper motoren og båten drev mot en fjellside.

Motoren lot seg ikke starte og krisen var et faktum. 

Denne vennen var langt fra en kristen den gangen, men da våknet bønnen i ham,og han ropte;

«kjære Gud, hvis du redder meg så lover jeg deg å bli en kristen!»

Så sveivet han svinghjulet igjen og vips, putt, putt - motoren starter og gikk som ei klokke.

Men det gikk mange år etter dette før jeg tok imot Jesus fortalte han.


«Kall på meg på nødens dag og jeg vil utfri deg og du skal prise meg» sier Guds ord.


Men bønn er i hovedsak ikke ment å være kriserelatert, den er relasjonsrelatert. 

Vi ber ikke bare når det oppstår behov, vi ber fordi vi vil ha samfunn med Jesus. 

Bønnen er noe iboende i enhver kristen, er det da feil å kalle bønn og tilbedelse himmelsk «dating»!


Det finnes ikke noe bønneformular som er feil eller riktig. Jesus sier til og med at vi ikke behøver å bruke mange ord når vi ber. 

Bønn er å prate med Far i himmelen  i Jesu navn. 

Med eller uten ord.

Et dypt hjertesukk går ikke forbi Guds øre. 


Vi leser i 1. Samuels bok om Hanna som bad stille, hun bare beveget leppene. 

Likevel fikk hun bønnesvar, året etter hadde hun en sønn, Samuel, i sine armer. 


«og i sin hjertesorg ba hun til Herren og gråt sårt.»

‭‭1 Samuel‬ ‭1‬:‭10‬. 

Gud ser ikke til, munnen eller velformulerte ord, men til ditt hjerte. 


Be uavlatelig skriver Paulus. Umulig sier mange. Men jeg vil omskrive Paulus anbefaling en smule og sier i stedet; be så ofte du kan. 

Paulus kunne jo ikke be når han pratet med kundene sine som kjøpte teltene han sydde?


Men vi kan be i dusjen, i bilen, eller gjøre spaserturen dine til vår bønnevandring, eller be når vi venter på bussen eller andre ting vi bedriver med alene. Kanskje du gjør det allerede og at du egentlig er et bønnemenneske. 


Gud handler gjennom de kristnes bønner. Som John Wesley, Metodistkirkens grunnlegger skal ha sagt; «Det synes for meg som om Gud ikke gjør noen ting på jorden før noen har bedt ham om det!»


Kanskje det er din bønn som er dråpen som får Guds herlighetsbeger til å flyte over?


“Men uten tro er det umulig å være til behag for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham.”

‭‭Hebreerne‬ ‭11‬:‭6‬. 



onsdag, juni 17, 2026

Viktig tungetale

Har du tenkt på hvor viktig din tungetale er?


“Men dere, kjære: Oppbygg dere på deres høyhellige tro, be i Den Hellige Ånd, og hold dere slik i Guds kjærlighet, mens dere venter på vår Herre Jesu Kristi miskunn til evig liv. Men han som er mektig til å verne om dere så dere ikke snubler, og til å stille dere ulastelige fram for sin herlighet i fryd,”

‭‭Judas‬ ‭1‬:‭20‬-‭21‬, ‭24‬. 


Jeg har den siste tiden skrevet mye om bønnen i Den Hellige Ånds kraft. Et «must» for at Guds  menighet skal seire…

Men vi må også huske på at det profetiske også er bønn i Ånden…

«For, de hellige Guds menn talte (sitt eget språk) drevet av Den Hellige Ånd.» 

2. Pet. 1:21. 


Når jeg ble frelst satte Gud meg over til sin elskede sønns rike. Det samme med deg. 

Men det er mitt og ditt ansvar å forbli der. 

Å be i Den Hellige Ånd er et sterkt hjelpemiddel til dette. 


«Den som taler i tunger oppbygger seg selv.» 1. Kor. 14:4. 


For øvrig bli sterke i Herren og hans veldige kraft skriver Paulus i Efeserbrevet 6:10.  Hvorfor skriver han nettopp det?

Jo, fordi det er en kamp om ditt liv og derfor må du selv ta ansvar. 


Den tryggeste plassen er å leve i Guds kjærlighet. Vi forblir der når vi passer på å be i Ånden…

Gud er mektig til å verne oss når vi forblir i Ham!


Les og grunn på 1. Korinter kapittel 14, så forstår du… 

tirsdag, juni 16, 2026

Kosetid

Når kosetiden er over…


Så falt Ånden på pinsefestens dag. Hele Jerusalem kom i opprør og 3000 ble frelst. Så steg tallet til 5000 og en stor menge av prestene kom til troen.

Og enda fler ble frelst…

Menigheten fryder seg i Gud, samlet seg offentlig og i hjemmene, brøt brødet med hjertets enfold og hadde alt felles. 


Det er slike vekkelser vi drømmer om, med bønnemøter så jorden skjelver. 

Herren virket med og stadfestet ordet med de medfølgende tegn. 

Det var en konstant lykkerus. 


Riktig nok ble det litt problemer, apostlene ble fengslet et par ganger, men pytt, hva gjør det - englene kom til og åpnet fengselsdørene.  


Prestene, fariseerne, de skriftlærde og sadukeerne var tilsynelatende paralyserte.


Men djevelen hater Jesus og de kristne. Nå engasjerte han kong Herodes. Presteskapets sterkeste våpen var pisken, Herodes hadde sverdet. Og denne kongen registrert snart at det ikke var alle som elsket denne vekkelsen, selv var han mislikt av disse. Nå så han sitt snitt til å bli venn med presteskapet og deres lakeier.

Han henrettet Jakob, Johannes bror med sverdet, suksess!


Herodes registrerte  fort at dette gledet presteskapet og resten av folket.

Da hvisket satan i øret til Herodes, ta Peter også, da er det bare ti igjen og når du har tatt resten av disse blir alt som før. 


Så Peter ble arrestert og fengslet. Var menighetens nederlag et faktum?


Det kunne ha vært det, men menigheten som inntil nå hadde solt seg i vekkelsens lykkerus oppdaget en ny form for bønn - bønnekrigen. 


Nå begynte de å be inderlig, lenge og utholdende om Peters frigivelse - slik hadde de ikke bedt før. 


Nå kom de også på tanken om at Jesus hadde forutsagt mer enn vekkelser og velsignelser. 

Det følger nemlig alltid forfølgelser med sterke vekkelser. 


Djevelen har minst to effektive våpen, sverdet og søvnen. Det første våpenet her har vist seg å være lite affektivt, det bare trigger menigheten til kamp, og da taper satan alltid. 


Bibelen sier; stå ham i mot faste i troen og han skal fly fra dere. 


Det andre våpenet, søvnen er mer effektivt. Den som sover har lagt fra seg sverdet. Den som sover registrerer ikke omgivelsene. 


Hva forgår for eksempel i vårt land i juni måned? Hvilke makter regjerer landet?


Vi må huske på at vår kamp ikke er mot kjøtt og blod, mot forvillede mennesker. Vi skal vinne disse menneskene. Men vår kamp et er ondskapens åndehær i himmelrommet, mot den ånd som er virksom i vantroens barn. 


Derfor vil jeg igjen slå et slag for bønnen, den sterke bønnen, bønnen i Ånden, bønnen i tunger. Slik som Jesus sa; de skal med tunger!


Nå er kosetiden over.


Glem ikke at vi har en lov som er laget for å felle den første pastoren som frimodig forkynner befrielse og omvendelse, nemlig k-loven, forfattet og satt i kraft av tidligere stortingsrepresentant T-stuen. 


Fiendens sverd er tatt ut av sliten. 


Men Gud elsker alle mennesker uansett livsførsel og legning er vår oppgave er å elske dem til Jesus. 

Og når de har møtt Jesus ordner han resten… vi driver ikke terapi. 


Til slutt, du som ber - be om at bønnens Ånd igjen kommer tilbake til vårt land. 

Da blir det krig, men da er seieren også et faktum!


“For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft! Be til enhver tid i Ånden med all bønn og påkallelse. Vær årvåkne i dette, med all utholdenhet i bønn for alle de hellige.”

‭‭Efeserne‬ ‭6‬:‭10‬, ‭18‬. 


Gud signe vårt dyre fedreland…